Tiedotuskirjeet

Vanhoja tiedotuskirjeitä löytyy täältä.

Jäsenkirje syksy 2016

LISÄÄ VANHOJA VALOKUVIA Keskik_Hedda_Stina_Heta_os.Honkaniemi_s.1.11.jpg

Hetan sukuhaaraan kuuluva Irmeli Muttonen on löytänyt sukuseuralle aikaisemmin tuntemattomia valokuvia. Ohessa niistä yksi, Hedda (Heta) Stiina o.s. Honkaniemen ja miehensä Heikki Lata-ahon kuva noin 100 vuoden takaa. Isosisko Marian jälkeen Hetan sukuhaara on laajin. Hetan ja miehensä Heikin jälkeläisiä ovat mm. Raiviot, Heinoset, Rajalat, Rajaniemet, Jokimaastot, Autiot, Kotilehdot, Mäkirannat ja Hangonmäet. Olisipa tämä kuva ollut käytettävissä, kun Honkaniemen suku ja talo 2 -kirjaa tehtiin kuusi vuotta sitten!

SUKUHARRASTUS

Vanhojen valokuvien tai vaikkapa kirjeiden tutkiminen ja säilyttäminen mm. digitoimalla on eräs tapa perehtyä sukuunsa, ”harrastaa” sukua. Nykyaikainen tietotekniikka ja yhä edullisempi digipainatus tekevät entistä mahdollisemmaksi julkaista ”tutkimustuloksia”, esimerkiksi vanhoja kirjeitä tai vaikkapa sukutarinoita pienemmällekin piirille.

Sukuharrastuksen perinteisin muoto on luonnollisesti sukututkimus. Ähtärin Honkaniemen sukuseura kannustaa jäseniään tekemään omatoimista sukututkimusta, joka täydentää ja päivittää sukukirjoissa julkaistua tietoa. Sukuseura tarjoaa tarvittaessa tietoja ja neuvoja,mm. sukuseuralle kertynyt sukututkimusaineisto ja sen käsittely nykyisen tietosuojalain puitteissa. Ota yhteyttä postitse tai sukuseuran nettisivujen (http://www.honkaniemi.sukuseura.fi/1) kautta. Vastineeksi haluamme tietää mahdollisista sukuharrastusprojekteista ja kertoa niistä jäsenkirjeissämme vaaliaksemme sukuyhteyttä ja rohkaistaksemme vastaavaa toimintaa. Erilaisia sukututkimukseen liittyviä koulutuksia ja kursseja järjestävät mm. Suomen sukututkimusseura (http://www.genealogia.fi/ ) ja monet kansan- ja työväenopistot, joten kannattaa olla valppaana, kun kevätlukukauden ilmoittautumiset alkavat!

KANADAN KUULUMISIA pieni_Will-seta_01.jpg

Jo kevään jäsenkirjeessä kerroimme, kuinka Emilia o.s Honkaniemen ja Juho Erkki Kivimäki/Sytelän tyttären Juulian ja Johannes Aalto/Jaskarin jälkeläiset Kanadassa ottivat yhteyttä sukuseuraamme selvittääkseen ja tarkentaakseen sukunsa aikaisempia vaiheita Suomessa. Juulian poika Unto, kanadalaisittain William, täytti 94 vuotta 30.5.2016. Kuvassa edessä Allison Alto-Bond, William käsissään Allisonin toimittama kirja Jaskari/Aalto/Sytela, A Family History: From Finland to Canada, takana Williamin veljentytär Marianne ja Mariannen ja Allisonin poika Ben. Allisonin kirjan voi tilata netissä, http://www.blurb.ca/bookstore/invited/6328111/32fd02559849fc25458f5c0ce3ca929133dbee84 Hankalan pitkän osoitelinkin voi helposti klikata avaamalla tämän tiedotuskirjeen sukuseuran kotisivulta www.honkaniemi.sukuseura.fi.

Juulia ja Johannes menivät naimisiin 1918. Jaskarin torpasta lähtöisin olevalla Johanneksella oli räätälinliike Alavudella. Nuori perhe koki vastoinkäymisiä: koti, jossa myös räätälinliike sijaitsi, paloi ja tyttövauva kuoli aivokalvontulehdukseen. Vuonna 1923 Johannes lähti Kanadaan ja Juulia ja pojat Eero ja Unto muuttivat Juulian äidin Emilian luo. Johannes suuntasi Brittiläiseen Kolumbiaan, Vancouverinsaaren kupeessa sijaitsevalle Malcolm Islandille, minne suomalaiset siirtolaiset olivat vuonna 1901 perustaneet Sointula-nimisen sosialistisen utopian. Itse utopia jäi lyhytikäiseksi, mutta saarella oli edelleen paljon suomalaissiirtolaisia.

Juulia ja pojat seurasivat Johannesta kolme vuotta myöhemmin, he ylittivät Atlantin höyrylaiva Montclaren 3. luokassa helmikuussa ja matkasivat sitten koko Kanadan halki Sointulaan. Paikkakunta oli kuitenkin pieni ja eristynyt, joten pian perhe muutti Vancouverin kaupunkiin. Nimet muuntuivat muotoon Julia, John, Edward ja William, ja syntyi kolmas poika, George.

Edward ja William molemmat palvelivat toisessa maailmansodassa Kuninkaallisissa ilmavoimissa lentäjinä. Sodan jälkeen Ed kouluttautui kiropraktikoksi ja William hammaslääkäriksi. Geroge-veli meni mukaan isänsä räätäliliikkeeseen. Veljekset saivat yhteensä seitsemän lasta ja kahdeksan lastenlasta.

JÄSENMAKSUT

Kiitokset kaikille jäsenille, jotka ovat jo maksaneet vuoden 2016 jäsenmaksun. Lähetämme ohessa tilillepanokortit niille, joiden suoritus ei ole vielä näkynyt seuran tilillä 21.11.2016 mennessä. Mikäli olette jo maksaneet sen jälkeen, tilillepanokortti on tietysti aiheeton.

Lopuksi toivotamme HYVÄÄ KAAMOSTA ja JOULUNAIKAA kaikille sukulaisille.