2022 sukutapaaminen
palkki_Hedda_02.jpg

6.8.2022 klo. 12:00

KESÄTAPAAMINEN JA SUKUKOKOUS PIHLAJAVEDELLÄ

Ähtärin Honkaniemen sukuseura ry:n kesätapaaminen ja sukuseuran sääntömääräinen sukukokous järjestetään Pihlajavedellä lauantaina 6.8.2022 klo 12 alkaen.

Ähtärin Honkanimen sukuseuran sukukokous järjestetään Sällinkylän pvy:n talolla klo 12.00 alkaen, osoite: Ähtärintie  Karansalmi. Kokouksen jälkeen kahvit tarjotaan Karansalmen kylätalolla osoite: Ähtärintie 999 (taloilla välimatkaa noin 300 m) ja siitä matka jatkuu Pihlajaveden erämaakirkolle autoilla.

Sukukokouksen ja kahvittelun jälkeen on mahdollisuus tutustua Pihlajaveden erämaakirkkoon, osoite: Erämaakirkontie 221 Pihlajavesi. Pihlajaveden erämaakirkkon esittelyn suorittaa Pertti Jartti.

Ähtärin Honkaniemen sukuseura

Ruotsin valtakunnassa 1700-luvulla aloitettu isojaoksi kutsuttu maareformi saavutti Ähtärin kappeliseurakunnan vanhan Suur-Ruoveden pohjoislaidalla seuraavalla vuosisadalla. Alastaipaleen kylän yhteisomistuksessa olleita maita otettiin kruunun haltuun ja  niille perustettiin Honkaniemen uudistalo 1849. Se annettiin määräehdoin Honkaniemeä jo torppareina asuneiden Kalle Tuomaanpoika Honkaniemen ja tämä vaimon Justiina Kaapontytär o.s. Pihtiniemen hallintaan. Ehdot täytettyään he saivat lunastaa talon perintötaloksi 1869. Kalle ja Justiina ovat kantapari, jonka jälkeläisten sukuyhteyttä vaalii Ähtärin Honkaniemen sukuseura ry. Seuran jäseneksi voi liittyä hakemuksesta.

Kallen ja Justiinan jälkeen talon isäntäpariksi tuli 1870 vanhin tytär Maria ja vävy Salttu Matinpoika Honkaniemi. Marian nuoremmat sisarukset  Anna, Vilhelmiina, Heta ja Santeri asettuivat torppareiksi kotikylään. Heistä Anna ja Santeri saivat torpanpaikat kotitalon mailta. Sukuhaaroista on tehty sukututkimukset (sukututkimus ja tietosuoja), jotka on julkaistu kahdessa kirjassa.

Sukututkimus ja sen tulosten julkaisu ovat olleet sukuseuran pääasiallinen toimintamuoto. Lisäksi on järjestetty sukujuhlat vuosina 2004 ja 2010. Vuosina 2012, 2013 ja 2014 on järjestetty vapaamuotoisemmat kesätapaamiset. Varainhankintaa on suoritettu mm. myymällä sukuaiheisia tuotteita ja joulukortteja.

honkaniemi_vehkajarveltaii.jpg

Honkaniemi vanhassa valokuvassa Iso Vehkajärveltä nähtynä.